Kalsium (NO)

Kalsium.

Det er nok kalsium i et plantebasert kosthold.

Det er kalsium i nesten alle planter, og er man god til å spise de mest kalsiumrike, slik som grønnkål, hvite bønner, mørk tahini/sesamfrø med skall, broccoli og appelsiner - og også velger plantemelk og yoghurt med tilsatt kalsium, er det ikke vanskelig å få dekket behovet.

Visste du at kalsiumberiket soyamelk og havremelk inneholder omtrent like mye kalsium som kumelk? I tillegg er grønnsaker, bønner og nøtter sunne matvarer som nordmenn bør spise mer av. Grønnkål, for eksempel, inneholder i tillegg til kalsium også mye jern, fiber og mange ulike sunne plantestoffer som ikke finnes i mat fra dyr.

To glass havremelk, soyamelk eller soyayoghurt som er beriket med kalsium, sammen med et variert plantebasert kosthold, vil dekke kalsiumbehovet og i tillegg gi flere helsefordeler.

Kumelk er verken den eneste eller den beste kilden til kalsium, og Harvard University anbefaler å begrense meieriprodukter til en - to porsjoner per dag. Dette fordi samtidig som kalsium og alle de andre næringsstoffer finnes i plantebaserte matvarer som fint kan erstatte kumelk, inneholder kumelk også noen stoffer som ikke er bra for oss, og kan derfor øke risiko for flere sykdommer, blant annet økt risiko for kreft i prostata. Melk reduserer også opptaket av jern i tarmen. Les Heplas artikkel her :

www.hepla.no/vanlige-sporsmal/er-melk-nodvendig-i-kosten/

Det er viktig å få i seg nok kalsium, men dette kan man fint, og med stor helsefordel, gjøre ved å erstatte kumelk men med mat fra planteriket.