Bilde til vegansk matpakke 2

Inspirasjon til veganske matpakker

 

Når du må tilberede matpakker dag etter dag, år etter år til barna og- eller deg selv, kan det hende du trenger litt inspirasjon til å komme på noe nytt. Kanskje spesielt hvis du vil begynne å lage veganske matpakker og du ikke er vant til det.

Mine tre barn får matpakke hver dag. Jeg har laget matpakker i mange år og til tider blir jeg litt lei. Men det gjør meg glad når jeg ser barnas entusiasme over en deilig matpakke, og det gir meg lysten til å gjøre meg ekstra umake. En sunn og deilig matpakke er en kjærlighetserklæring, fordi du legger tid og energi i å gjøre noe bra for barnet ditt.

iMatpakke 3

Når jeg lager matpakker, tenker jeg først og fremst at de skal inneholde nok energi og at barna skal bli mette av den. Derfor består matpakken nesten alltid av rugbrød med pålegg. I tillegg tar jeg med sunne godbiter i form av frukt, grønnsaker, nøtter eller noe annet. Det er viktig for meg at matpakken er både fargerik og sunn. Noen ganger er det mat igjen i lunsjboksen når de kommer hjem fra barnehage og skole, og i så fall spises den som ettermiddagsmat hjemme, så ingenting går til spille.

Følgende eksempler på matpakker er ment som inspirasjon. Det er ikke hver dag jeg selv har tid eller overskudd til å gjøre så mye ut av lunsjen. Men du sparer tid hvis du lager pålegg (hummus, bønnepasta osv.) og fryser den i mindre porsjoner i stedet for å lage den hver uke. Det har også gradvis kommet flere veganske produkter/pålegg i butikkene hvis du ikke vil gjøre det hele selv. For eksempel. Meny har et godt utvalg av oster og pålegg. Ekstra ting som Urte-kaker, grove-muffins, pizzasnegler, pølsehorn, paier og boller kan du fryse og bruke etter behov. Bare ta de ut av fryseren kvelden før og la de tine i kjøleskapet. Middagsrester kan også brukes i matpakken hvis en ønsker variasjon til rugbrødet.

Matpakke 1

Matpakke til tre barn

Øverste rad: Rugbrød med plantesmør og hummus samt agurk, syltede agurker, Cherry tomat og avokado.

Nederste rad: Rugbrød med plantesmør og erte-hummus samt syltede agurker, avokado, vegansk smørbrødpølse og paprika.

  • Potet-kaker
  • Druer
  • Jordbær og blåbær
  • Usaltede cashewnøtter

matpakke 5

 

  • To skiver med rugbrød i hver matpakke med henholdsvis plantesmør, rødbete spread, erte-hummus, paprika og agurk
  • Cashewnøtter, mandler og rosiner 
  • Pestosnurrer
  • Pære 
  • Sukker-erter
  • Kokte poteter 
  • Cherry tomater 
  • Paprika 
  • Gulrot

Matpakke 6

  • En skive rugbrød med plantesmør, vegansk smørbrødpølse, hjemmelaget remulade og paprika.
  • Et stykke rugbrød med plantesmør, erte-hummus og agurk.
  • Et stykke rugbrød med plantesmør, kokos-ost (av Violife-merke) og paprika.
  • Pølsehorn med tofu-pølse
  • En gulrot
  • Mandler

Matpakke 7

  • Et stykke rugbrød med plantesmør, avokado, sitronsaft, salt, rød- og gul paprika
  • Et stykke rugbrød med peanøttsmør og banan
  • En hjemmebakt gulrotbolle med rød linse spread og to skiver tomat
  • En halv agurk

Matpakke 8

  • Rugbrød med plantesmør, erte-hummus, rødbeter samt agurk og paprika
  • Pirog med kikert- og spinatfyll
  • Pizzasnurrer med bønne- og spinatfyll
  • Mandler
  • Blåbær
  • Knekkebrød

matpakke 15

  • Et stykke rugbrød med plantesmør, røbeterhummus og agurkskiver
  • Et stykke rugbrød med tartex (vegansk smørepålegg på tube), potetskiver, salt og pepper
  • En grov-muffins
  • Noen cashewnøtter
  • To skiver honningmelon

matpakke 11

  • En sandwich med tzatziki, salat og paprika
  • En pizzasnurr
  • Fire jordbær
  • En haug med druer

matpakke 12

  • Et stykke rugbrød med plantesmør, bønnepostei fra Levevis og paprika
  • Et stykke rugbrød med plantesmør, hummus, vegansk smørbrødpølse, agurk og paprika
  • Et stykke rugbrød med plantesmør, hummus og syltede agurker
  • Fullkorns knekkebrød med plantesmør
  • Blandede nøtter, 2 Cherry tomater og 1 gulrot

matpakke 13

  • Et stykke rugbrød med plantesmør og Kikertepålegg
  • Pastasalat: fullkornspasta, erter, Cherry tomater, selleri, rød paprika og litt soyasaus
  • Et eple
  • Noen peanøtter
  • Tre skiver tørket mango

 

matpakke 14

Matpakke til to barn

  • To rugbrød i hver matpakke med henholdsvis plantesmør, hummus, sandwichspread (F.eks. Tartex), paprika og agurk
  • Kokte maiskolber
  • Cherry tomater
  • Agurk
  • Gulrot
  • Usaltede cashewnøtter

 

 

Hentet fra Mia Sommer sin blogg. Hun er veganer og 3 barns mor. Les mer her: www.miasommer.wordpress.com