Hvordan leve og spise under en pandemi?   

Hvordan leve og spise under en pandemi?  

 

Den siste tiden har blitt en utfordring for alle. Stilt overfor en helt ny situasjon der myndigheter og helsepersonell anbefaler oss alle å være mest mulig hjemme. Det betyr at mange nå mye tid innendørs og da også på kjøkkenet og lurer på hvordan de skal takle karantenen. Hvordan lage middag, og ta vare på barn på samme tid, hva er den beste måten å spise på. I dag skal vi svare på fem spørsmål som mange lurer på i denne nye situasjonen vi står ovenfor.

 

 Bilde 1

 

1. Er karantene virkelig fornuftig?

JA. JA. Og igjen, JA. Nå hører vi ofte en oppfordring om “sosial distanse” (selvisolasjon). Hvis vi alle forstår hva som ligger bak disse begrepene, vil det være enklere for oss alle å vise solidaritet med begrensningene i det offentlige liv som pålegges av en situasjon som er veldig sammensatt - både logistisk og mentalt. Så hva er det? Hvorfor skal unge, aktive, sunne mennesker bukke under for slike begrensninger når infeksjonen medfører liten risiko for dem? Hvorfor risikerer vi en alvorlig økonomisk krise, ikke bare i norge men over hele verden, ved å innføre så strenge anbefalinger? 

Viruset vi har å gjøre med er spesielt farlig for flere grupper av befolkningen - eldre, mennesker som lider av kroniske sykdommer (for eksempel diabetes), personer med svekket immunitet. I disse gruppene er dødeligheten virkelig høy: mye høyere enn i tilfelle av influensa, som det nye koronaviruset opprinnelig feilaktig ble sammenlignet med. Sykdommen er ekstremt utfordrende; infeksjon med SARS-CoV-2-viruset, kalt COVID-19, en akutt smittsom sykdom i luftveiene, som kan føre til respirasjonssvikt. Hvis det skjer  trenger pasienter pustestøtte ved hjelp av spesialutstyr. Siden viruset også er ganske smittsomt - det anslås at en smittet person smitter fra 2 til 4 personer, og til slutt kan hele menneskeheten bli smittet av det. Vårt felles mål er å at prosessen skjer over tid. Hvorfor? Fordi tusenvis av smittede mennesker i Norge (og millioner rundt om i verden) vil det være nødvendig å bli innlagt på sykehus, noen av dem vil trenge respirator. Det er bedre at dette ikke skjer innen noen uker, en måned eller to - i så fall vil vi rett og slett ikke muligheten til å redde alle de som ikke bare trenger sykehussenger og utstyr, men også tilgang til medisinsk personell.

Det er også verdt å vite at situasjonen vil være dramatisk ikke bare for pasienter med alvorlig COVID-19, men også for alle de som av en eller annen grunn vil trenge sykehusinnleggelse i løpet av denne tiden - pasienter med hjerteinfarkt, hjerneslag, eller etter en ulykke. På sykehus er det ikke sikkert det er ansatte og et sted for dem, og ambulanser vil ikke kunne ankomme i tide. En lignende lammelse av helsesystemet forekommer allerede i Nord-Italia. Vi kan ikke la dette skje i Norge og, derav appellen til alle - # bli hjemme.

Så, tilbake til spørsmålet, er det fornuftig å holde sge hjemme? Det er det ingen tvil om. Er det nødvendig for friske mennesker? Ja. De kan redusere spredningen av viruset i miljøet betydelig og redusere antall mennesker som vil trenge legehjelp samtidig, noe som vises i denne grafen.

 

 

2. Hva om jeg spiser mindre fersk frukt og grønnsaker?

Bilde 2

På lang sikt kan selvfølgelig mangelen på frisk frukt og grønnsaker i kostholdet eller dets lille utvalg føre til en mangel - ikke bare vitaminer og mineraler, men også andre verdifulle ingredienser som har en uvurderlig innvirkning på helsen vår, for eksempel antioksidanter. Det er også en risiko for å få mindre fiber. La oss imidlertid huske på to sentrale spørsmål når vi besvarer dette spørsmålet med tanke på den nåværende epidemiologiske situasjonen. For det første: denne eksepsjonelle tilstanden er en midlertidig situasjon. En svak forringelse av kvaliteten på kostholdet de neste ukene bør ikke ha negativ innvirkning på helsen vår på lang sikt og føre til et betydelig underskudd. Det er verdt å huske at mange nordmenn ikke spiser de anbefalte minimum 5 porsjoner frukt og grønnsaker per dag.

Det andre poenget: kanskje du ikke skal anta at det i løpet av de neste ukene blir for få frukt og grønnsaker? Legene oppfordrer alle til å være hjemme, begrense “unødvendig” shopping eller bruke nettbutikker. Dette er en fin mulighet til å lære hvordan du bedre kan planlegge kjøp og måltider og lagre produkter på riktig måte.  I tillegg til friske grønnsaker, er det verdt å kjøpe frosne matvarer -nesten ikke skille fra verdi fra de ferske. Dette er også et godt øyeblikk å børste av støv fra frøposer (eller søk på Internett etter alternative metoder for dyrking av frøplanter. Å avle frøplanter tar flere dager og er en utmerket, til og med konsentrert kilde til mange verdifulle ingredienser.

Vi håper at mange av oss som blir tvunget til å lage mat hjemme nå vil fokusere på egen helse og helsen til de vi er glad i. Og dermed bruker denne tiden til å endre kostholdet til det bedre. Vitenskapelig forskning bekrefter at matlaging hjemme ofte er assosiert med et høyere forbruk av frukt og grønnsaker, samt en generelt høyere kvalitet på maten enn den såkalte "takeaway" -maten.

 

 

3. Er hermetisk mat usunt?

Bilde 3

Du kan absolutt bruke produkter fra bokser med god samvittighet, dette er en ideell løsning når vi ikke har tid til å koke belgfrukter selv (selv om vi anbefaler denne formen for matlaging som mer økonomisk og miljøvennlig). Det som er viktigere enn selve boksen, er innholdet. Hvis vi snakker om bønner (eller andre belgfrukter), mais eller erter, ikke glem å skylle dem under rennende vann fra overflødig salt før servering og velg de som ikke inneholder ekstra sukker (det er vanligvis mye av det i mais og erter).

Her vil sannsynligvis spørsmålet oppstå om den populære aquafab - dette er en ekstra kilde til salt, hvis mengde vil være bedre å redusere. Derfor er det verdt å tenke på å redusere antall produkter som inneholder salt, inkludert vi snakker om aquafab (informasjon om saltinnholdet finnes på hver etikett). Hermetiske matvarer som best unngås er ferdige måltider.
 

 

4. Hvordan spise variert?

Bilde 4

Husk at det ikke er nødvendig å beregne i gram behovet for karbohydrater, proteiner, fett, spesielt hvis du ikke er involvert i profesjonell idrett. Alle basisprodukter i plantekost er vanligvis produkter med lang lagringstid, det vil si at vi enkelt kan kjøpe dem i litt større mengder. Kornblandinger, brun ris og andre fullkorn er de viktigste kildene til karbohydrater, belgfrukter er de viktigste proteinkildene i plantekosten, pluss nøtter eller vegetabilsk olje som kilde til fett. Det er ikke så sjelden at folk på plantekost glemmer belgfrukter eller behandler dem som en valgfri del av kostholdet deres som en proteinkilde. Imidlertid bør belgfrukter være en standard del av den daglige ernæringen, i forskjellige former.

 

Les mer her.

Og her.

 

5. Hva annet kan jeg gjøre under en pandemi for helsen min og helsen til mine kjære?

Bilde 5

I tillegg til selvisolasjon, d.v.s. begrense kontakten med andre mennesker til et absolutt minimum (unngå kollektivtransport, arbeide eksternt, begrense turer til butikker eller andre steder, ikke håndhilse), holder en trygg avstand - ca 1-2 m til andre. Håndvask er virkelig viktig, og det må gjøres riktig - med såpe og vann, i omtrent 30 sekunder (vi anbefaler å ta tidsmålinger minst en gang og se at det virkelig tar litt tid!). Vask hendene så ofte som mulig, absolutt hver gang du kommer hjem. Vær oppmerksom på penner, rekkverk, ting i butikker, alt vi berører utenfor huset - det viser seg plutselig at det er veldig vanskelig å holde hendene “rene”, og dessverre kan viruset overleve på forskjellige overflater over tid. Du skal ikke berøre ansiktet ditt med skitne hender, da viruset kommer i kroppen - da gjennom munnen, nesen eller øynene. Av hygieniske årsaker er det bedre å ta opp håret eller velge trappen i stedet for heisen (for ikke å berøre knappene i heisen). Den siste løsningen har ytterligere helsemessige fordeler! Ikke glem å også lufte lokalene, foreta betalinger uten kontanter og desinfisere telefonene.

Det er også verdt å huske de grunnleggende prinsippene for en sunn livsstil for å ta vare på immunforsvaret og følge det. Søvn er spesielt viktig, så vel som et sunt kosthold (med mye grønnsaker og frukt, belgfrukter, fullkorn) eller fysisk aktivitet  (trening hjemme eller ute, hvis det ikke er folk i nærheten).

Det er viktig å nevne røyking - røykere har 14 ganger høyere risiko for alvorlig coronavirusinfeksjon! Kanskje er en periode med selvisolasjon eller karantene det beste øyeblikket å ta farvel med avhengighet?

Husk også verdien av enkel samtale og støtte - mange av oss kan ikke lenger være med våre kjære slektninger eller venner. For å holde nær kontakt, bruk derfor teknologier som virkelig gir oss nesten ubegrensede muligheter i dag. Og la oss huske at i den nærmeste fremtiden vil den beste formen for omsorg for våre besteforeldre være hyppige telefonsamtaler og besøk.

Vær sunn!

 

 

 

 

Teksten er oversatt og tilpasset fra den opprinnelige artikkelen fra jadlonomia.com.