Harvard: Bytt ut animalsk protein med grønnsaker

Harvard: Bytt ut animalsk protein med grønnsaker

I begynnelsen av mars ble resultatene fra to nye studier utført ved Harvard University kunngjort. Studiene indikerer at økt forbruk av vegetabilsk protein, spesielt mens man reduserer mengden rødt og bearbeidet kjøtt i kostholdet, reduserer sannsynligheten for død som følge av koronasykdom. I tillegge er det flere fordeler.

Den første studien involverte over 37.000 Amerikanere med en gjennomsnittsalder på omtrent 50 år. Resultatene viser at personer som konsumerte store mengder planteprotein daglig hadde 27% mindre sannsynlighet for å dø av ulike årsaker, og 29% mindre risiko for død av koronaykdom (koronararteriesykdom) enn de som konsumerte lave mengder planteprotein. "Det er ikke nok å bare unngå å spise rødt kjøtt - det er viktig å erstatte det i kostholdet ditt," sier forskningsforfatter Dr. Zhilei Shan fra Harvard University.

Harvard bilde 2

Shan minner om at nøtter, frø, kikerter, linser, tofu, tempeh og hele korn, i tillegg til protein, også inneholder sunt fett, vitaminer, mineraler og antioksidant fytokjemiske forbindelser, som han hevder reduserer risikoen for kroniske sykdommer som diabetes, eller hjertesykdom.

Studien indikerer at ved å erstatte til og med en liten andel animalsk proteinkalorier som konsumeres i løpet av dagen med samme antall kalorier fra vegetabilsk protein, reduseres risikoen for tidlig død. Fordelene øker med økningen i andelen vegetabilsk protein i kostholdet. "Basert på statistisk modellering, hvis du erstatter 5% animalsk protein med planteprotein, reduseres risikoen for dødelighet med 50%. Fordelene er spesielt tydelige hvis vegetabilsk protein erstattes med rødt og bearbeidet kjøtt, "sier forskningsmedforfatter Dr. Frank Hu fra Harvard University.

Den andre studien begynte i 1986. 43.259 menn deltok i det, og hvert fjerde år frem til 2010 fylte de ut et omfattende spørreskjema om deres daglige kosthold. Konklusjonene fra studien er like: hvis du bytter ut en porsjon rødt eller bearbeidet kjøtt om dagen med et produkt som er rikt på vegetabilsk protein, reduseres risikoen for koronarsykdom med 47%.

"Amerikanere spiser i gjennomsnitt 3,5 porsjoner rødt kjøtt i uken, og så mange som en tredjedel av amerikanerne spiser rødt kjøtt hver dag," sier forskningsforfatter Dr Laila Al-Shaar ved Harvard University.

 

Kilder:

https://edition.cnn.com/2020/03/05/health/plant-protein-meat-dairy-wellness/index.html

https://mynutritionfitness.com/2020/03/08/two-new-studies-show-replacing-red-meat-with-plant-protein-cuts-risk-of-mortality-by-almost-50/