Gravid (NO)

Gravid.

Hvis du er gravid - er det trygt å spise plantebasert? JA! 

Når du er gravid, er det spesielle kostholdshensyn som bør tas i betraktning - og dette gjelder selvfølgelig også hvis du spiser vegansk eller plantebasert. Dette inkluderer å ta spesielle tilskudd.

Et riktig sammensatt plantebasert kosthold er velegnet under graviditeten. Alle gravide rådes inntak av marine fettsyrer, der DHA bør være minst 200 mg per dag. Også jod, vitamin D og B12, og kalsium er viktige. Et variert helvegetarisk, eller vegansk, kosthold gir kroppen alle nødvendige næringsstoffer, men under graviditet og amming øker behovet for mange av næringsstoffene og det er viktig at man da er ekstra påpasselig med hva man spiser.

Les mer her:https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/gravide/

Viktige kosttilskudd for veganere: gravide, ammende og spedbarn: https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/kosttilskudd-for-veganere-gravide-ammende-og-spedbarn/

Nylig har Helsedirektoratet utgitt brosjyen Mat og måltider for spedbarn, der det gis gode råd om kosthold og kosttilskudd

Også nhi.no, norsk nettside som er mye brukt av både leger og pasienter, har publisert en artikkel om vegetarkost for barn, der det blant annet står: «Forskning viser at barn med en velbalansert, vegetarisk kost utvikler seg like godt som barn som spiser kjøtt.»

For at både at både mor og babyen i magen skal få dekket behovet for alle næringsstoffene, bør man følge appetitten og spise næringsrik mat som fullkornsprodukter, frukt, bær og grønnsaker, bønner, linser og erter, nøtter, frø og planteolje: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-gravide