Ny 3 dvitamin

D-vitamin.

D-vitamin dannes når solstrålene treffer huden. I tillegg kan den tas opp gjennom tarmen fra mat eller tilskudd. Om sommeren dannes D-vitamin i kroppen, når huden usettes for solens stråler. Der er ingen pålitelige kilder til D-vitamin i en plantebasert kosthold, og derfor er det oftest nødvendig at ta tilskudd med D-vitamin om vinteren.

I Norge har mange i underskudd av D-vitamin. Det er vanskelig at få nok via kostholdet alene, og vi kan kun danne nok via solen mellom april og oktober.

Alvorlig og langvarig mangel på vitamin D kan føre til muskelsvakhet, beinsmerter og redusert beinmineralisering, noe som øker risikoen for beinbrudd.

Den offisielle anbefalingen er 10 mikrogram daglig. Det er mye debatt om hva det optimale inntaket er. Viktigst er blodinnholdet, hvor mindre enn 25 nmol / l regnes som alvorlig mangel, 25-50 nmol / l som lysmangel. Minimumsinntaket gjennom tilskudd skal være 10 mikrogram daglig. Ofte kan det være behov for høyere doser.

Det finnes ikke vegansk vitamin D på norske apoteker, men på helsekostbutikker finnes for eksempel Shift Supernaturlig D3, som inneholder 20 mikrogram vitamin D. Vitashine , som inneholder 20 mikrogram vitamin D3 i en tablett, et vegansk vitamin D3 som utvinnes av lav, kan kjøpes på nettet fra Norge. Dette blir tilsvarende å ta tran som D-vitamin tilskudd.

Les mer om kosttilskudd her:

https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/kosttilskudd-for-veganere-gravide-ammende-og-spedbarn/

Og her: https://hepla.no/vanlige-sporsmal/bor-veganere-ta-kosttilskudd/