7 gode grunner til å ta Veganerutfordringen

7 gode grunner til å delta i Veganerutfordringen

 

1. Du sparer miljøet

I følge en stor studie fra Oxford University er et vegansk kosthold den mest effektive måten å redusere sitt klimaavtrykk på. I følge studien er et vegansk kosthold den viktigste måten å redusere vår egen påvirkning på jorden - ikke bare når det gjelder klimagasser, men også når det gjelder forsuring, overgjødsling, arealbruk og vannbruk.

Sammenlignet med mat av animalsk opprinnelse, krever produksjon av plantebasert mat i mange tilfeller mindre areal, energi og vann. Det meste av verdens korn blir matet til husdyr. Kjøtt- og melkeproduksjon bruker 83 prosent av landet som brukes til jordbruk, men produserer bare 18 prosent av kaloriene fra mat. Dyret trenger en kilo mat for å produsere en kilo av sitt eget kjøtt. Dermed er mating av spiselige planter som går til fôr til dyrene sløsing med ressurser og naturressurser. Mat som ble brukt til fôr, kunne mate alle verdens mennesker hvis den ble brukt til direkte konsum.

 

2. Du sparer klimaet

Å spise vegansk reduserer drivhusgassene betydelig. Kjøttproduksjon er ansvarlig for flere klimagassutslipp enn global transport som helhet.

Ifølge FNs klimapanel sin rapport, må man, for å holde klodens temperatur på et forsvarlig nivå, endre hva vi spiser og hvordan maten produseres. Et av tiltakene som blir trukket fram for å oppnå et mer bærekraftig landbruk er å spiser mer plantebasert. Les rapporten her.

 

3. Du sparer vann

Mer enn 15 000 liter vann er nødvendig for å produsere en kilo kjøtt, omtrent ti ganger mengden korn, soyabønner eller andre belgfrukter. På den annen side tar det rundt 3200 liter vann per kilo ost, mens bare 290 liter vann produserer et kilo poteter. Et halvt kilo storfekjøtt forbruker samme mengde vann som en daglig dusjing i seks måneder. les mer her.

 

4. Du får bedre helse

Et allsidig vegetarisk kosthold opprettholder og fremmer helse. Vegetarianere har en lavere risiko for å utvikle hypertensjon, diabetes type 2, og kreft i prostata og tykktarm. De har også lavere blodtrykk, dødelighet av hjertesykdommer og lengre levealder. Et rikt vegansk kosthold er rikt på vitaminer, mineraler og antioksidanter. Vegetarisk mat inneholder også mindre mettet fett som er helseskadelig. Vegansk mat gjør det ikke. Les mer her.

 

5. Du redder dyr

De fleste synes absolutt at dyr bør behandles godt. Likevel kommer det meste av kjøttet vi spiser fra høyeffektiv produksjon, der dyr holdes under tøffe, trange og ustimulerte forhold. Selv om kunnskapen om dyrs bevissthet og behov har økt, holdes dyr fortsatt i forhold der de ikke har mulighet til naturlig oppførsel.

Counting animals - I følge beregninger sparer vegetarianisme 33 dyr per måned sammenlignet med gjennomsnittlig diett med blandet kosthold.

 

6. Masse veganske produkter i butikken

Tilgjengeligheten og variasjonen av plantebaserte produkter har eksplodert de siste årene, både i butikker, restauranter og kafeer.

I tillegg til syltetøy, peanøttsmøre, smørepålegg, "kjøtt"pålegg tilbyr de vanlige dagligvarebutikkene et bredt utvalg av is, sjokolade, kjeks, chips og snop. Og ferdig vegansk mat som man raskt og enkelt kan varme opp. Dagligvarebutikker har et bredt utvalg av kilder til planteprotein fra Hälsans kök, Anamma til Oumph! Du finner pizza, hamburgere og "farse" til pasta og lignede. Det er masse plantemelk, kremer, iskrem, puddinger, yoghurt og ost kan i de fleste dagligvarebutikkene.

Du kan finne fantastiske og enkle oppskrifter på vår hjemmeside også.

 

7. Det har aldri vært lettere

I løpet av utfordringen lærer du alt om det som er viktig med et plantebasert kosthold. Du får jevnlige e-poster, mange deilige oppskrifter og praktiske tips. Og hvis du vil, kan du også få en mentor som veileder og støtter deg. Og alt er gratis selvfølgelig! Er du klar for årets beste utfordring?