10 tips til et grønnere nyttår!

Januar og et nytt år er like rundt hjørnet og det betyr at det internasjonale fenomenet Veganuary går av stabelen. Hundretusener melder seg på for å prøve vegansk mat i en måned - noe som både gir både medieoppmerksomhet og fart på det plantebaserte salget. Fenomenet vokser også raskt i Norge, med over 10.000 nordmenn som til nå har gjennomført Veganerutfordringen. 

 

Hva med å starte det nye året med å spise plantebasert? Vi gir deg noen tips til hvorfor det er bra å spise grønt og hvordan du kan komme i gang:

 

1. Utvalget er bedre enn noen gang.

Vegansk mat i butikkene er mer tilgengelig enn noen gang. Der det tidligere bare var mulig å få tak i veganske produkter i helsekostbutikker, eller i mindre tilgjengelige grønnsakshandlere – har de fleste dagligvarebutikker i hele landet nå et bredt utvalg i både vegansk pålegg, plantebasert melk, ferdigretter og burgere, pølser, pizza, iskrem, godteri og mye mer. Dette i tillegg til alt som finnes av frukt, grønt og alle slags kornprodukter!

 

2. Det er enkelt å veganisere favorittrettene.

Selv om en velger å kutte ut matvarer fra dyr, finnes det så utrolig mange muligheter. Det handler om å se muligheter fremfor begrensninger. Start gjerne med det du liker å spise. Prøv å lage en vegansk variant av fredagstacoen eller lørdagspizzaen. Er burger favoritten? Prøv en vegansk burger! Du trenger ikke å gi opp favorittretten fordi den er vegansk.

 

3. La deg inspirere!

Finn inspirasjon i matblogger og kokebøker. Oppskrifter kan du finne på Veganerutfordringen sin egen blogg, eller de kjente bloggene Green Bonanza, Hanne Lene, Veganmisjonen, og Vegetarbloggen. Instagramkontoene Eteklubben og Veganergutta har mye spennende! Kokebøkene som «Mer enn mett» og «En skikkelig digg kokebok 2» er kokebøker som også har avnitt om klima og miljø. Alle rettene er helt veganske, nøye gjennomtenkt, og har et lavt klimaavtrykk.

 

4. Det er blitt lettere å spise vegansk ute.

Det finnes nå flere helveganske spisesteder i landet, og det er stadig flere spisesteder som tilbyr veganske alternativer. Vegan Norway-appen gir deg en oversikt over hvilke spisesteder i de største norske byene som garantert har vegansk mat på menyen.

 

5. Du sparer klimaet.

Ved å spise plantebasert bidrar du til å redusere klimautslippene betraktelig. FN har regnet ut at matproduksjon står for 1/4 av verdens klimautslipp. Kjøttproduksjon utgjør den største belastningen. Det høres kanskje stort og uhåndgripelig ut, og ja det er komplekst – men det henger også helt klart sammen med hva vi velger å spise. Å redusere kjøttforbruket er faktisk ett av de mest effektive klimatiltakene vi som forbrukere kan gjøre. Det nytter faktisk! Les mer her.

 

6. Det er miljøvennlig.

Plantebasert mat er mindre ressurskrevende å produsere enn f.eks kjøtt og melk. Å produsere mat krever i og for seg mye ressurser, både i form av vannbruk og arealbruk. Kjøttproduksjon legger beslag på store deler korn, som i stedet kunne mettet langt fler mennesker. Å produsere en kilo med rødt kjøtt krever mer en 15 000 liter vann, ca ti ganger mer enn hva som kreves for å produsere for eksempel korn, belgfrukter og soyabønner. Mange steder i verden er både tilstrekkelig mat og vann en mangelvare, mens vestlige land er det overforbruk.

 

7. Det gir gode helsefordeler.

Det gir gode helsefordeler. Det er mulig å få i seg alle proteiner og næringsstoffer ved et variert plantebasert kosthold. Ved et vegetarisk eller vegansk kosthold reduserer en risikoen for å utvikle blant annet diabetes type 2, kreft i prostata og i tykktarm. En reduserer også risiko for høyt blodtrykk og dødelighet av hjertesykdommer. I kostholdsrådene fra EAT-Lancet rapporten oppfordres det til å redusere inntaket av rødt og hvitt kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter – og legge om til mer plantebasert mat. Disse rådene er det en bred faglig enighet om, og støttes av blant annet WHO.

 

8. Du sparer dyreliv.

Å spise plantebasert er noe av det beste du kan gjøre for dyrene. De fleste kan si seg enig i at alle dyr fortjener å bli behandlet godt, uansett om det er snakk kjæledyr eller dyrene i landbruket. Nå er det likevel slik at de aller fleste dyr i kjøttindustrien lever i trange og stimulifattige forhold, uten mulighet til å leve ut sine naturlige behov. Dette skjer også her i Norge, og effektivisering settes dessverre foran dyrevelferd. Millioner av dyr drepes i Norge hvert år for å bli til det vi kaller mat. Ved å spise plantebasert sparer du dyreliv

 

9. Få mer kunnskap.

Å få mer kunnskap om hvordan det vi spiser henger sammen med miljøet vårt og helsa vår, kan være ekstra motiverende. Det kan være lettere å finne ut hvordan en kan spise grønnere, når du også vet mer om hvorfor det er bra for miljøet og helsa vår. Du kan for eksempel lytte til podcasten «En skikkelig digg framtid», eller se dokumentarene «Before The Flood» på NRK og «Game Changers» på Netflix. Å etablere en ny vane er ikke gjort over natta, men god prosess med inspirasjon, læring og prøving hjelper deg på god vei.

 

10. Prøv Veganerutfordringen!

Sist, men ikke minst: Meld deg på Veganerutfordringen for å få hjelp til å spise plantebasert i 22 dager. Under utfordringen får du daglig utfordringer, inspirasjon, tips, felleskap og personlig mentor, hvis du vil, i 22 dager. Og alt er helt gratis og uforpliktende!

 

Skrevet av Kamilla Kvamme, som er mentor i Veganerutfordringen.

Info@veganerutfordringen.no                           

HVEM ER VI

Personvern